زنان و دانشگاه در ایران
زهرا میرحسینی؛ زینب شفیعی؛ صغری عاشوری
چکیده
در طول سه دهه اخیر، افزایش متقاضیان تحصیل در مقاطع مختلف آموزش عالی از پدیدههای قابلتوجه بوده است. در این میان، براساس گزارش مرکز ملی آمار کشور و بازتابهای رسانهای این گزارش، زنان در ورود به دانشگاهها گوی سبقت را از مردان ربودهاند. در میان فارغالتحصیلان دانشگاهها نیز، آمار زنان بیش از مردان است. این در حالی است که عده ...
بیشتر
در طول سه دهه اخیر، افزایش متقاضیان تحصیل در مقاطع مختلف آموزش عالی از پدیدههای قابلتوجه بوده است. در این میان، براساس گزارش مرکز ملی آمار کشور و بازتابهای رسانهای این گزارش، زنان در ورود به دانشگاهها گوی سبقت را از مردان ربودهاند. در میان فارغالتحصیلان دانشگاهها نیز، آمار زنان بیش از مردان است. این در حالی است که عده زیادی از آنها فرصت دستیابی به شغلهای رسمی را ندارند. بنابراین، از میان زنان فارغالتحصیل دانشگاهی، برخی جهت حضور در عرصههای اجتماعی ـ اقتصادی وارد میدان کارآفرینی میشوند. پژوهش حاضر با هدف فهم روایت زنان کارآفرین از تاثیر آموزش عالی بر کنش کارآفرینانه و با استفاده از روش کیفی و مطالعات پدیدارشناسانه انجام شده است. بدینمنظور، با چهارده زن کارآفرین، که دارای تحصیلات دانشگاهی بودند، مصاحبههای عمیق کیفی صورت پذیرفته است. نتایج این تحقیق، در مجموع، دربردارنده چهار مقوله اصلی: «تقابل شور و ملالت»، «دانشگاه بستری برای تحول»، «دانشگاه حلقه واصل شبکهسازی» و «پتانسیل رشته دانشگاهی خلاقیتپروری»، نُه مقوله فرعی: «رهایی از چارچوبها و انقیاد نظام اداری و کارمندی»، «پرورش و شکوفایی خلاقیت و توانمندی»، «آموختن الفبای کارآفرینی»، «تغییر بینش»، «رشد و تعالی شخصیت»، «دانشگاه و شبکهسازی کارآفرینی»، «انتفاع کارآفرینی از اهتمام به شبکهسازی»، «همگرایی توانمندی و علاقه در تحصیل» و «هدایت تحصیلی»، و همچنین پنجاهوشش کد اولیه است. نتایج پژوهش نشان میدهند که دانشگاه برای زنان دانشگاهی معبری بهسوی کارآفرینی است و با فراهم نمودن شبکههای ارتباطی متعدد، ایجاد روحیه خودباوری، و شکوفایی توانمندیهای دانشجویان سبب پیشبرد کارآفرینی زنان و بازیابی جایگاه اجتماعی، خانوادگی و فردی آنان میشود. انتخاب رشته دانشجویان، اگر براساس علاقه و دغدغهشان صورت گرفته باشد، قابلیت این را دارد که به کمک مؤلفه خلاقیت، زنان را بهسوی ایجاد کسبوکار سوق دهد.