زنان و دانشگاه در ایران
خدیجه کشاورز
چکیده
موضوع این پژوهش فهم ذهنیت دانشجویان نسبت به مناسبات جنسیتی است و چارچوب مفهومی آن از نظریههای نظم جنسیتی کانل و سلطه مذکر بوردیو اخذ شده است. دادههای پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با ۳۲ دانشجوی دختر و پسر در سه دانشگاه تهران، امیرکبیر و الزهرا واقع در شهر تهران جمعآوری و با روش تحلیل مضمون بررسی ...
بیشتر
موضوع این پژوهش فهم ذهنیت دانشجویان نسبت به مناسبات جنسیتی است و چارچوب مفهومی آن از نظریههای نظم جنسیتی کانل و سلطه مذکر بوردیو اخذ شده است. دادههای پژوهش با رویکرد کیفی و از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با ۳۲ دانشجوی دختر و پسر در سه دانشگاه تهران، امیرکبیر و الزهرا واقع در شهر تهران جمعآوری و با روش تحلیل مضمون بررسی شدند. تحلیل مضمون مصاحبههای انجامشده 11 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی را آشکار کرد و نشان داد که دانشجویان در زمینه مناسبات جنسیتی، سه رویکرد متمایز دارند. گروه اول تبعیض جنسیتی را کماهمیت میدانند و نابرابری جنسیتی را برمبنای تفاوت طبیعی توجیه میکنند و با ارزشهای مردسالارانه تبانی کرده و از مسئولیت کمتر زنان در برخی حوزهها رضایت دارند؛ گروه دوم، که بخش بزرگی از مشارکتکنندگان این تحقیق را تشکیل میدهند، به تبعیض جنسیتی حساس بودند. در میان این گروه، بیشترِ دانشجویان دختر در زندگی خانوادگی و از کودکی تجربه زیستهای مبتنیبر تبعیض داشتند یا با ورود به دانشگاه و بازار کار، با تبعیض جنسیتی مواجه شده بودند. بیشتر دانشجویان مرد این گروه نیز از امتیازات مردانه خود آگاه بودند. گروه سوم اقلیتی از زنان و مردان مشارکتکننده در پژوهش بودند که همچون گروه دوم، به تبعیض جنسیتی حساس بودند و در جهت کاهش آن تلاش میکردند. آنها با فعالیت در انجمنهای دانشگاه یا نوشتن در نشریات دانشجویی و ... برای برابری حقوقی زنان و مردان تلاش میکردند. با وجود این، ناامیدی نسبت به تغییر قوانین حتی در میان این کنشگران نیز مشهود است و در مواردی به سرخوردگی و تصمیم به مهاجرت آنها منجر شدهاست. اغلب مشارکتکنندگان از نقش مثبت دانشگاه در تحولات ذهنیتی خود، بهویژه در حوزه مناسبات جنسیتی، گفتهاند؛ اما دانشگاه بیشتر بستر تعاملات دانشجویی برای تغییر را فراهم میکند تا عاملیتی برای تغییر ارزشها و نگرشهای دانشجویان داشته باشد.