اشرف، احمد (1376). غلامحسین صدیقی، بنیانگذار جامعهشناسی در ایران. مجله تحقیقات ایرانشناسی، 15(4)، 538-519.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی (بیتا). دانشگاه وابسته یعنی چه؟ از واژگونی نظام فاسد شاهنشاهی تا انقلاب فرهنگی اسلامی. تهران: انتشارات دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی.
آزاد ارمکی، تقی (1378). جامعهشناسی جامعهشناسی در ایران. تهران: کلمه.
باقری، خسرو (1378). جستاری در امکان و فرایند تکوین دانش در علوم انسانی براساس اندیشه اسلامی. در: مجموعه مقالات دانشگاه، جامعه و فرهنگ اسلامی. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
بحرانی، مرتضی (1400). آغاز و انجام دانشگاه در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۲۷(۳)، 1-22.
تاجیک، محمدرضا (1383). شورش دانشهای تحت انقیاد. در: گفتمان، پادگفتمان و سیاست. تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
توفیق، ابراهیم (1396). درباره نظام دانش. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی.
تهرانیان، مجید (1356). اندیشه دانشگاه: کندوکاوی در مسائل آموزش عالی ایران. همدان: پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران، دانشگاه بوعلی همدان.
حیدری، آرش؛ و عزیزآبادی، زهره (1400). نظم درونماندگار دانشگاه: فهم درونماندگار نظام تولید دانش درباره دانشگاه. تهران: مؤسسه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی.
رفیعپور، فرامرز (1381). موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن. تهران: شرکت سهامی انتشار.
روحالامینی، محمود (1381). آموزش علوم اجتماعی در ایران. در: مجموعه مقالات نخستین همایش ملی ایرانشناسی، 30-27 خردادماه 1381: مسائل عمومی ایرانشناسی، صص 291-281.
سیارتو، ایستوان (1395). چهار استدلال در دفاع از تاریخ خرد (ترجمه: جعفر مرادحاصلی). کارنامه تاریخ، 2(6)، 159-139.
شریفزاده، رحمان (1397). مذاکره با اشیا: برونو لاتور و نظریه کنشگر ـ شبکه. تهران: نشر نی.
شوشتری، عبداللطیف (1363). تحفة العالم و ذیل التحفه. تصحیح صمد موحد. تهران: طهوری.
شیرازی، میرزاصالح (1347). سفرنامه. تصحیح اسماعیل رائین و محمد شهرستانی. تهران: روزن.
صمیم، رضا (1399). مناسبات بروکراتیک در دانشگاه آغازین (طرح پژوهشی). تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی.
طباطبایی، جواد (1398). ملاحظات درباره دانشگاه. تهران: مینوی خرد.
طلوعی، وحید (1394). پیشاتاریخ جامعهشناسی در ایران. ایراننامگ، 30( ۴).
عبداللهی، محمد (1370). استاد دکتر غلامحسین صدیقی و جامعهشناسی در ایران. فصلنامه علوم اجتماعی ، ۱-۲، 29-11.
فاضلی، نعمتالله (1387). فرهنگ و دانشگاه. تهران: ثالث.
فراستخواه، مقصود (1373). سرآغاز نواندیشی معاصر. تهران: شرکت سهامی انتشار.
فراستخواه، مقصود (1388). سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران. تهران: رسا.
فراستخواه، مقصود (1389). دانشگاه و آموزش عالی: منظرهای جهانی و مسئلههای ایرانی. تهران: نی.
فراستخواه، مقصود (1393). تاریخ هشتادساله دانشکده فنی دانشگاه تهران: داستان یک خانه، داستان یک سرزمین. تهران: نی.
فراستخواه، مقصود (1397). نقدی بر پروژه علم دینی و اسلامیسازی دولتی علوم و دانشگاهها در ایران. سازندگی، ۱۲۳-۱۲۴.
فراستخواه، مقصود (1399). علوم انسانی در ایران و مسئله تأثیر اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فراستخواه، مقصود (1400الف). استادان استادان چه کردند: تاریخ دارالمعلمین و دانشسرای عالی از 1297 تا 1357. تهران: نی.
فراستخواه، مقصود (1400ب). نگاهی انتقادی به تاریخنگاری ایرانی، مردمنامه، 18-19، 262-249.
فراستخواه، مقصود (1401). گاه و بیگاهی دانشگاه در ایران (چاپ چهارم). تهران: آگاه.
فراستخواه، مقصود (1402). کنشگران مرزی: صد سال نخست، از نسل شوشتری تا نسل فروغی (چاپ سوم). تهران : گام نو.
فیاض، ابراهیم (1389). مردمشناسی تاریخشناختی علم در ایران. تهران: شرکت چاپ و نشر بینالملل.
قانعیراد، سیدمحمدامین (1381). شیوه جدید تولید دانش: ایدئولوژی و واقعیت. جامعهشناسی ایران، 4(3)، 28-59.
مجله جامعهشناسی ایران (1381). یادی از غلامحسین صدیقی، بنیانگذار جامعهشناسی ایران. مجله جامعهشناسی ایران، 4(1)، 164-161.
مصباحیان، حسین ( 1388). دانشگاه: از تاریخ تا فلسفه، در ضرورت تحلیل تاریخی نهاد و بازاندیشی فلسفی ایده دانشگاه در متن جهانی آن. تاریخنگری و تاریخنگاری، 19(1)، 156-123.
مناشری، دیوید (1400). نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن (ترجمه محمدحسین بادامچی و عرفان مصلح). تهران: حکمت سینا.
منصوری، رضا (1393). مفهوم علم نوین، علم سنتی و موانع توسعه در ایران. تهران: مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت.
نبوی، سیدعباس (1383). مبانی نظری و راهبردی اسلامی شدن دانشگاهها. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
نراقی، احسان (1355). دانش غرب و بینش شرق. تهران: امیرکبیر.
نصر، سیدحسین ( 1379). نیاز به علم مقدس (ترجمه حسن میانداری). قم: مؤسسه فرهنگی طه.
یوسفی اقدم، رحیم؛ و فراستخواه، مقصود (1400الف). ظهور سوژه کودک در دوره قاجار: مقدمهای در باب مادیت تاریخ اندیشهها در ایران معاصر. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 13(4)، 87-59. doi: 10.22035/isih.2021.4460.4441
یوسفیاقدم، رحیم؛ فراستخواه، مقصود؛ ذکایی، سعید؛ و نفیسی، نهال (1400ب). تکنولوژیهای جدید و دگرگونی معنایی علم و صنعت در دوره قاجار. تاریخ علم، 19(1)، 221-183. doi: 10.22059/JIHS.2021.331872.371653
Callon, M., & Law, J. (1994). Reframing and grounding Nonhuman Agency. American Behavioral Scientist, 37(6), 839-856.
Callon, M., & Law, J. (1995). Agency and the hybrid collectif. South Atlantic Quarterly, 94, 481-507.
Ginzburg, C. (2012). Threads and Traces: True False Fictive (A. C. Tedeschi, & J. Tedeschi, Trans.). Berkeley, CA: University of California Press.
Heilbron, J. (2013). The Rrise of Social Theory. Cambridge: Polity Press.
Latour, B. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. UK: Oxford University Press.
Lepenies, W. (1988). Between Literature and Science: The Rise of Sociology. New York: Cambridge University Press.
Moseley, F., & Tony, S. (Eds.) (2014). Marx’s Capital and Hegel’s Logic: A Reexamination. Netherland: Leiden.
Picon, A. (2008). Utopian Socialism and Social Science. In: T. M. Porter & D. Ross (Eds.), Cambridge History of Science, vol. 7: The Modern Social Sciences. Cambridge: Cambridge University Press.
Pūras, A. (2014). Robert Owen in the History of the Social Sciences: Three Presentist Views. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 50(1), 58-78. doi: 10.1002/jhbs.21644