احمدی، سید محمدصادق؛ ناصری، علیرضا؛ و قاسمآبادی، مرتضی (1395). بررسی تطبیقی محدودیتهای آزادی بیان در تلویزیون از منظر اسناد بینالملل حقوق بشر و حقوق موضوعهی ایران. پژوهش حقوق عمومی، 18(52)، 177-153. doi: 10.22054/qjpl.2016.6795
امیدی، جلیل. (1400). محدودیتهای آزادی بیان؛ موجهات و مستندات. فقه و مبانی حقوق اسلامی، 54(1)، 52-29. doi: 10.22059/jjfil.2021.329772.669220
انصاری، باقر؛ و امامی الطریقی ، سیده مهلا. (1399). آزادی بیان و تحریک به تبعیض نژادی. تحقیقات حقوقی، 23(91)، 184-161. doi: 10.22034/jlr.2020.184012.1383
باقری، احمد؛ و مکارم، مسعود. (1399). مجازات ارتداد، مقابله با توطئهگران علیه انسجام جامعهی اسلامی یا تحدید آزادی بیان. فقه، 27(1)، 209-181. doi: 10.22081/jf.2020.68890
تاجیک، محمدرضا؛ و ایرانیفرد، محمود. (1393). منطق جانشینی در رویکرد ژاک دریدا و ژاک رانسیر به مبادی فلسفهی سیاسی: نوشتار و سیاست. رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، 6(2)، 61-34.
تاجیک، محمدرضا؛ و رضاییپناه، امیر. (1394). امر سیاسی در عصر پساجهانی شدن (بازخوانی آرا و نظرات ژاک رانسیر). مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی (مطالعات راهبردی جهانی شدن)، 6(19)، 40-7.
تاجیک، محمدرضا؛ و رضاییپناه، امیر. (1395). مبانی نقد و بازاندیشی جامعهشناسی سیاسی در اندیشهی ژاک رانسیر (امر اجتماعی در عصر پساجهانی شدن). پژوهشنامهی علوم سیاسی، 11(2)، 118-87.
تایت، مالکوم (1377). «استقلال سازمانی»، ترجمه قاسم جابریپور. گزیده مقالات دایرهالمعارف آموزش عالی، جلد اول (ویراستاران انگلیسی: برتون کلارک و گی نیو؛ ویراستاران فارسی: داود حاتمی و یوسف محمدنژادعالیزمینی). تهران: موسسهی پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (تاریخ اصل اثر: 1995).
توحیدفام، محمد؛ و محمدیاری، معصومه. (1398). سیاست زیباشناختی؛ بررسی وجوه زیباشناسانهی سیاست در آرای ژاک رانسیر زیباییشناسی بهمثابۀ عنصری مستتر در ذات هر سیاست رهاییبخش. فصلنامه سیاست 49(4)، 997-979. doi: 10.22059/jpq.2019.231294.1007042
جاودانی، حمید. (1382). استقلال علمی. تهران: مؤسسهی پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
دهقانی، یاسر؛ مرزوقی، رحمتاله؛ فقیه، نظامالدین؛ و فولادچنگ، محبوبه (1390). بررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای جمعیتشناختی. پژوهشهای برنامهی درسی، 1(2)، 55-29. doi: 10.22099/jcr.2012.249
ذاکرصالحی، غلامرضا. (1388). بررسی ابعاد حقوقی و مدیریتی استقلال دانشگاهها در ایران (موضوع مادهی 49 قانون برنامهی چهارم توسعه) و تدوین راهکارهای اجرایی تحقق آن. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 15(3)، 79-106.
ذاکرصالحی، غلامرضا؛ و ذاکرصالحی، امین. (1389). بررسی دیدگاه مدیران مراکز علمی کشور در زمینهی استقلال دانشگاهی در ایران. آموزش عالی ایران، 3(1)، 33-59.
ذوالفقاری، سید محمد؛ هاشمیان، سیدمحمدحسین (1398). اتواتنوگرافی بهمثابهی روش پژوهش. دوفصلنامهی علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی، 6(2)، 33-54.
رانسیر، ژاک. (1392الف). پارادوکسهای هنر سیاسی. ترجمهی اشکان صالحی. تهران: بنگاه.
رانسیر، ژاک. (1392ب). ده تز در باب سیاست با دو پیوست. ترجمهی امید مهرگان. تهران: رخداد نو.
رانسیر، ژاک. (1394). عدم توافق. ترجمهی رضا اسکندری. تهران: گهرشید.
زمانی، عباس؛ رشادی، حمید؛ تقی پور، فائزه؛ کورنگ بهشتی، سیامک. (1400). پدیدارشناسی ابعاد آزادی بیان در رسانههای ایران از دیدگاه اساتید علوم ارتباطات. مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ، 11(1)، 158-139. doi: 10.30465/ismc.2021.29289.2137
سردارنیا، خلیلالله. (1387). اینترنت، جنبشهای اجتماعی جدید و بسیج اعتراضها (بررسی نظری و مصداقی چند جنبش اجتماعی). پژوهشهای ارتباطی، 16(4)، 151-176. doi: 10.22082/cr.2009.23876
عالیپور، یوسف؛ ایزدی، صمد؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ و صفار حیدری، حجت (1399). آزادی علمی در نظام آموزش عالی ایران. جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، 7(15)، 267-296. doi: 10.22080/ssi.2020.17950.1706
عروتی موفق، محمدمهدی؛ و فتحی، یونس (1400). اعتراض مدنی، حدود و قلمرو آن از منظر قوانین جمهوری اسلامی ایران. مطالعات فرهنگی پلیس، 8(2)، 37-45. doi: 10.22034/HPSJ.2021.207935.1044
عطاران، محمد؛ حاجیحسیننژاد، غلامرضا؛ و حیدری نقدعلی، ژیلا (1392). تجربههای دوران تحصیل و شکلگیری هویت حرفهای معلم: پژوهشی خودمردمنگارانه. پژوهشهای انسانشناسی ایران، 3(1)، 28-7. doi: 10.22059/ijar.2013.50671
فاضلی، نعمتالله. (1394). تشویش نوشتن: مسئلهمندی نوشتن در حوزهی علوم انسانی و اجتماعی در ایران. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 19(37)، 24-1.
فاضلی، نعمتالله (1396). خودمردمنگاری هویت دانشگاهی: چگونه هویت انسان ایرانی بهعنوان پژوهشگر یا انسان دانشگاهی شکل میگیرد؟. تهران: تیسا.
فخر، حسین؛ و دیبامهر، مینا (1397). نقدی بر جرمانگاری فعالیت تبلیغی در پرتو اصل آزادی بیان. حقوق اسلامی، 15(57)، 155-125.
فراستخواه، مقصود (1382). آزادی علمی. مجلس و پژوهش، 41، 101-140.
فراستخواه، مقصود (1389). دانشگاه و آموزش عالی، منظرهای جهانی و مسئلههای ایرانی. تهران: نی.
فراستخواه، مقصود (1396). استقلال دانشگاهی در ایران، پیشبرندهها و بازدارندهها. مجموعه مقالات همایش ملی استقلال دانشگاهها: چالشها و راهبردها. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
فلاحزاده، علی محمد؛ و موسوی میرکلایی، سید طه (1396). تحلیل جرمانگاری ارتداد در مواجههی حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر بینالمللی: دیالکتیک حقوق بشر و حقوق شهروندی. مطالعات حقوق بشر اسلامی، 6(13)، 62-32.
فیش، استنلی (1399). آزادی دانشگاهی. ترجمهی سیناباستانی. تهران: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
قنبری، مهدی؛ و الماسی، لیلا. (1396). توصیفی از معلم شدن من: خودمردمنگاری یک دانشآموختهی دانشگاه فرهنگیان. تدریسپژوهی، 5(4)، 97-71.
قنبریان قلندر، پیمان؛ زبردست، محمد امجد؛ بلندهمتان، کیوان. (1398). بازنمایی رویکردهای آموزش انتقادی در علوم انسانی (یک مطالعهی خودمردمنگارانه). آموزش عالی ایران، ۱۱(۴)، 37-65.
قنبریان قلندر، پیمان؛ زبردست، محمد امجد؛ بلندهمتان، کیوان. (1399). واکاوی پیامدها، چالشها و استراتژیهای مدیریت کلاس درس مبتنی بر پرورش تفکر انتقادی. تدریس پژوهی، 8(1)، 110-80. doi: 10.34785/J012.2020.271
کاظمی، عباس. (1396). «مقدمه». در: عباس کاظمی (ویراستار). روایتی از کلاسهای درس دانشگاهی: تجربهی زیستهی استادان دانشگاه. تهران: پژوهشکدهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، صص 9-13.
محمدیاری، معصومه؛ و توحیدفام، محمد. (1397). رانسیر و بازپیکربندی توزیع امر محسوس در سیاست و زیباییشناسی. پژوهشنامهی علوم سیاسی، 13(2)، 65-86.
ملکوتی، سید حسین؛ ناصری، علیرضا، و قاسم آبادی، مرتضی (1395). محدودیتهای آزادی بیان در اعلامیهی اسلامی حقوق بشر با رویکرد به اسناد بینالمللی. حقوق اسلامی، 13(50)، 179-157.
نرسیسیانس، امیلیا؛ ودادهیر، ابوعلی؛ و قاسمی، پروین. (1399). خودمردمنگاری رویای سخنرانی، زبان، مهاجرت. جامعهپژوهی فرهنگی، 11(2)، 191-167. doi: 10.30465/scs.2020.5540
نصیرزاده، راضیه؛ منتظری، علی؛ و نصیرزاده، مهدی (1394). شناسایی و رتبهبندی نگرشها و عوامل تأثیرگذار بر اعتراضهای دانشجویی. جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، 2: 39-56.
نظرپور، محمد؛ و داداشپور، ﻫاشم (1399). خودمردمنگاری و کاربست آن در مطالعات شهری بهمنظور فهم فرهنگ شهری. گفتمان طراحی شهری، 3، 33-49.
Bingham, C. (2018). Jacques Rancière. in P. Smeyers (Ed.). International Handbook of Philosophy of Education (pp. 373-384). Germany: Springer.
Bingham, C. & Biesta, G. J. J. (2010). Jacques Rancière: Education, Truth, Emancipation. US: Continuum.
Byrne, P. (1989). Academic Freedom: A Special Concern of the First Amendment. Yale Law Journal, 99, 251.
Chambers, S. A. (2013). The Lessons of Rancière. UK: Oxford University Press.
Davis, O. (2010). Jacques Rancière. UK: Polity.
Dlamini, C. R. M. (1997). University Autonomy And Academic Freedom In South Africa. South Africa: University of South Africa Press.
Hewlett, N. (2007). Badiou, Balibar, Rancière; rethinking emancipation. NY, US: Continuum.
Karkehabadi, S. (2009). Wary travelers: academic freedom in the Islamic Republic of Iran and the United States. In F. N. Seggie and R. Obakeng Mabokela (Eds.). Islam & Higher Education in Transitional Societies (pp. 39–48). Netherlands: Brill.
Lorde, A. (1979). The master’s tools will never dismantle the master’s house. In C. Moraga and G. Anzaldua (Eds.). This Bridge Called My Back (pp. 98–101). UK: Kitchen Table Women of Color Press.
Mojab, S. (2004). State-university power struggle at times of revolution and war in Iran. International Higher Education (Privatization: a Growing Trend), 11-13.
Ranciere, J. (1991). The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation (K. Ross, Trans). US: Stanford University Press.
Rancière, J. (2004). Diasagreement: on Politics and Philosophy. (J. Rose, Trans.). US: University of Minnesota Press (original version published 1998).
Simons, M. & Masschelein, J. (Eds.) (2011). Ranciere, Public Education & the Taming of Democracy. UK: Wiley-Blackwell.
Smith, L. T. (2021). Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous Peoples. UK: Zed Books.
Nazarzadeh Zare, M., Pourkarimi, J., Zaker Salehi, G. & Rezaeian, S. (2016). In search of a world-class university in Iran, Journal of Applied Research in Higher Education, 8(4), 522-539.