دانشگاه، ارتباطات و فضای مجازی
صدرا خسروی
چکیده
پیشینه و اهداف: آزادی دانشگاهی میتواند شامل آزادی بیان در دانشگاه و بر دانشگاه باشد. حق آزادی بیان و کنش بیان آزادانه، هم دربارهی دانشجویان و هم دربارهی استادان، پژوهیدنی است. دربارهی امکانهای فناورانهی بیان آزادانه در کلاس مجازی، تعاملیتر شدن ارتباط دانشجو -استاد (و ارتباط استاد -دانشجو) در ارتباطهای با وساطت فناوری، ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: آزادی دانشگاهی میتواند شامل آزادی بیان در دانشگاه و بر دانشگاه باشد. حق آزادی بیان و کنش بیان آزادانه، هم دربارهی دانشجویان و هم دربارهی استادان، پژوهیدنی است. دربارهی امکانهای فناورانهی بیان آزادانه در کلاس مجازی، تعاملیتر شدن ارتباط دانشجو -استاد (و ارتباط استاد -دانشجو) در ارتباطهای با وساطت فناوری، و تبلور فرهنگهای مشارکتیِ دانشگاهی در فضای سایبر (و فرهنگهای دانشگاهی مشارکتی در فضای فیزیکی)، امیدهایی ابراز شده است. پرسش آن است که آیا دانشجویان خود را برخوردار از آزادی بیان میدانند؟ اگر آری، چرا این حق را در قالب کنش بیان آزادانه متجلی نمیکنند یا با کدام جایگزین، آن را نمودین میکنند؟ در غیر این صورت، موانع بیان آزادانه و محدودیتهای آزادی بیان در ارتباطهای آموزشی دانشگاهی برخط چه هستند؟روش: این مقاله بر اساس یک خودمردمنگاری از یک تجربه آموختن برخط نگاشته شده است. دادهها از ارتباطهای برخط دانشجویان در برنامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات، دانشگاه تبریز، سال تحصیلی 1400-1399 گردآوری شده بودند. این میدان بر اساس فن نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بود.یافتهها: در این تجربه آموزش دانشگاهی برخط در دوران همهگیری کرونا در ایران، کمتر شاهد بودیم که دانشجویان آزادی بیان خود را در قالب پرسش، چالش یا انتقاد به کار گیرند. من به مفاهیم پلیس، سیاست، ناراهه، عدم توافق و سوژگی ژاک رانسیر ارجاع دادم تا ادراک دانشجویان به (عدم) برخوداری از آزادی بیان، کنش (عدم) بیان آزادانه توسط آنها، و بافتهای اجتماعی گستردهتر این ارتباطها را معنادار کنم.نتیجهگیری: آزادی بیان در اینترنت، در آموزش عالی، و در دانشگاه دیجیتال، گاه محدود، گاه ممیزی، و گاه حتی مسدود میشود.